3.3.06

切雞不是請客食飯

「天職」,聽落係一樣好偉大嘅責任/使命,偉大程度等同「幫阿公做嘢」,阿公係邊位?其實不必深究;可以係陳惠敏、可以係康熙、甚至可以係master yoda成日提住嘅"The Force",總而言之去到某時某地,總會有一個位置,有一個你需要負嘅責任,個責任可能好巨大,遠遠超出你能力範圍之外;亦可能輕而易舉,兩三下手勢攪掂;學Peter Parker個阿叔話齋(講完就瓜左):「能力越大,責任越大」,未必一定係下下為人民服務,但一定係「必定盡心盡力,妥善辦妥」,否則會唔會五雷轟頂我唔知,但肯定係阻住個地球轉,影響原力平衝。

咁切雞屍呢啲咁卑微嘅螻蟻又有冇所謂「天職」?我可以即刻答你/妳:有!而且好簡單:懶偉大的講法係美化環境,謙虛啲講就只不過係做靚啲野。反正點都有個意義響處,投向dark side為搵餐晏仔生產垃圾愚昧大眾,一樣有本事影響生態,降低人類智能與品味。問題係呢種所謂「切雞屍的天職」,好似已經俾大部份人遺忘,甚至已經慢慢由「天經地義」轉化為一種交易籌碼。

家下接Job,價錢已經慣性地低,偶然會有「好心人」走埋黎:「你都明㗎啦(我唔明),錢就真係唔多㗎啦(例牌伴以乾笑幾聲),不過就有得玩囉。」首先容我解畫,「有得玩」,響呢處廣義係指「有得俾你發揮」,但更多時候其意思其實係表示「有得俾你做靚啲」(當然我講緊真係有能力「做靚啲」嘅切雞屍,本埠實在太多讀完個腦環同電腦course就當自己係切雞屍的人渣)。換言之,呢個世界原來好多悶job,好多悶客要埋哂啲悶嘢,自問自己都做過唔少呢類job*,日子有功,覺得做悶job已經係一種慣性,一種default狀態,意志一而再再而三被磨滅。於是「有得玩」變成一種利誘,甚至好似一種恩賜,根本已經忘記做得好係應份,幫人做野要收錢亦係應份。為履行自己最基本嘅責任而俾人壓價;人地出碟鼓油我出雞,仲要出埋薑蔥兼燒紅埋鑊自己煮埋上埋碟(仲要送埋甜品/飯後果添呀陰公!),呢個甚麼世界?甚麼道理?最大鑊係,懶有骨氣唔接咩?大把傻仔爭住做,仲要平你一半!!以為敲你門嗰個「好心人」賤,原來大把願打願捱被虐狂!!

最近我更加發現情況越趨激烈 — 「有得玩」已經變成最值錢籌碼,「錢銀」已經不作相討及考慮之列。於是大量fresh grat或悶job切雞屍往往成為呢類「無良好心人」嘅欺騙對像:「嗱!錢我地就真係冇架啦,不過~~有得玩喎~~」,於是份份job都係天空地嘅苦悶切雞屍一聽到「有得玩」二話不說立即落搭,而剛岩讀完切雞嘅小朋友見有機會大顯身手,亦決定慷慨就義。更嚴重嘅問題係就算作品件件皆精,都未必一定乎合要求或企業/品牌形像,但「無良好心人」礙於自己衰貪小便宜,切雞唔俾錢,所以一般都唔敢要求多多;加上大部份都只求有個切雞,不計較質素,於是形成「切雞屍越窮,切雞亦越肉酸」嘅景況。

其實以上種種,都令我諗起中學中文科王力果篇《請客》,大家都抱住一種「小往大來」心態,「你唔收錢/收少啲,我俾你玩」已經成為一種虛偽嘅公關手段:「原來大多數人的請客不是目的,而是手段;不是慷慨,而是權謀!」(王力好激動!!!!!!)
已經default被認為「老馮要O.T/老馮唔駛瞓」,家下甚至發展到「老馮唔駛錢/老馮唔駛食飯,切雞屍個個係神仙!!」,本埠切雞業,似乎越黎越朝崎形方向發展......

伸長閱讀:《請客》課文一覽

*大量"大企業"job,但全部個brief都係一樣:「我地要表現dynamic! harmony! 有朝氣! 年青! 上進! 陽光!」,而所有嘢加埋一齊原來=維港/青天白日!!

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

令我諗起當時泡沫年代,做西西果三個C的選擇:Corporate, Cutie, Cyber ....

3/3/06 18:50  
Blogger 朋友 said...

仲有果位泡沫老闆好喜用果招泡沫必殺技:粗幼字

幼稚呀真係!!

3/3/06 21:39  
Blogger 學子 said...

好想知道康港啲所謂設計教育者,點睇如此困境?

早前 HKDA 喺佢哋嘅 newsletter 度提過 free pitching 現象,唔知而家有冇改善?

4/3/06 08:16  
Blogger 觀。鳥。家。。果仔 said...

可否講講HKDA的free pitching意見?因為我好有意見囉。

4/3/06 10:53  
Blogger 學子 said...

如冇記錯,該文係 HK Design Community (hkdc.org) 陳嘉興手筆,刊登於 Xpress 04 年 10 月左右嗰期。

4/3/06 16:55  
Blogger half_li said...

看完呢段野,如果是真的設計人,只有"心up" ,然後無奈,還有咒怨。

一路我還以為設計人都盲目,把欺壓當成理所當然,原來心水清的大有人在。

對於在香港委曲求全的設計人,特別是平面人,真是很可憐,生存得特別困難,不講創作生存空間,只是基本生活也很困難,當中的恩恩怨怨,誰是誰非,真係煩到他媽的,講到,想到,人都瘋,如同死路一條,慢慢也覺得哂氣,一係做,一係唔做,唯有啞忍。上一排見到教師的抗議,更是百感交集,有誰可以幫我們? 我們是否能團結一起? 現在設計行業的工作模式已至K形,很不健康,而且同業之間關係表現冷淡,甚至如殺戮戰場(主觀感覺),
可悲的是死到臨頭還不知的大有人在,如光環加冠冕,不知生活艱難,令人"咀song"。

如此下去,在這工作環境下,設計業自然走下坡,青黃不接,我更相信有不少同業被迫轉行,流失有能力,有熱誠的設計人材是自然不過。身邊不少同業都是一肚苦水,早已死左條心當打份工,或盟去意。

畢業怏五年了,究竟做過甚麼?百般滋味在心。

13/3/06 05:46  
Anonymous Anonymous said...

我係 fresh grat.的,係呢個階段,我真係唔知可以有咩突破,我鍾意砌雞,有心無力,咁既氣候,唯一做到就係不斷學習,待有朝一日時機成熟時,不致淪為井底之蛙,多謝你們,我相信星星之火可以燎原

23/3/06 00:09  
Blogger losing loser said...

地產商唔賤都唔係地產商,粗略既觀察係愈大愈賤

21/6/06 10:54  

Post a Comment

<< Home